מקורו של המונח "מחשוב ענן" בתיאור המקובל בהרבה מאוד איורים של האינטרנט כענן . אלא, שבשונה מהדרך המקובלת לתפוס את האינטרנט כצינור להעברת מידע במקרה של מחשוב ענן לא מדובר באינטרנט כצינור להעברת מידע בלבד אלא גם ובעיקר כצינור להעברת שירותים.
ממש כמו באינטרנט המשתמש בשירותי מחשוב הענן אינו יודע וגם לא אכפת לו איך זה עובד. בתמצית מדובר בתוכנה העושה שימוש בשירותים שונים המסופקים לה באמצעות האינטרנט. המיוחד בכל העניין הוא שמפתח התוכנה לא צריך לדעת מה היעד הסופי של השירות המסופק לו אלא רק מהי דלת הכניסה אליו.
מיקור חוץ
מבחינה עסקית לב לבו של ענן המחשוב והטעם לו הוא טעמו של מיקור החוץ. ממש כפי שחלק גדול מהעסקים כיום אינו מחזיק רואי חשבון ומנהלי חשבונות בתוך הארגון אלא מקבל שירותי ראיית חשבונות וניהול חשבונות מחברות מתמחות כך קיים גם הצורך להימנע מאחזקת אנשים טכניים ויקרים ברמה גבוהה על מנת שיתחזקו את המחשוב בארגון כמו גם לממן פיתוח של מוצרי תשתית ותוכנה שישרתו באופן בלעדי את הארגון.
בתמצית, מחשוב ענן הוא בעצם גישה למשאבים שאנו נזקקים להם כדי לתת מענה לצרכים משתנים. הבעיה היא שעד לא מזמן השירותים היחידים שיכולנו לקבל היו שירותי אירוח. עדיין היינו צריכים לקנות שרתים ומחשבים ועדיין היינו צריכים לפתח או לרכוש תוכנות שירוצו על מחשבים אלה. ההבדל היחיד בין האירוח למחשוב הקלאסי היה המיקום. אז נכון שכשמדובר בנדל"ן המיקום הוא העיקר אולם כשמדובר במחשוב זה לא ממש כךהצעד הבא בהתפתחות מחשוב הענן היה כאשר חברות החלו להציע תוכנה כשירות . החלוץ לפני המחנה בהתפתחות זו היה תחום ניהול קשרי הלקוחותCRM. תוכנה כשירות היא כבר פריצת דרך והיא שונה במהותה במידה רבה מן המחשוב הקלאסי. לא מדובר עוד ברכישת מחשבים וציוד תקשורת ותחזוקתם. חברה הרוכשת שירותי תוכנה חולקת בעצם את מקום האחסון של תוכנה זו ואת צורכי התחזוקה והתקשורת שלה עם לקוחות אחרים של החברה שממנה קנתה את שירותי התוכנה
עם חלוף הזמן וכשהתבררה הצלחתה המטאורית של חברת Salesforce.com שהציעה שירותי CRM כשירות הצטרפו עוד ועוד שחקניות לשוק התוכנות כשירות. חברות כ – Amazon ו – Google שבבעלותן היו חוות שרתים בכל רחבי העולם ואשר לצורך עבודתן הבינלאומית פתחו תוכנות שונות ושירותים מרכזיים שונים הבינו שגם הן יכולות להצטרף לחגיגה, שבעצם הן כבר עובדות במודל "החדש" ואין שום סיבה לא למקסם את רווחיהן ולהציע שירותי מחשוב שיתבססו על התשתית שהקימו לצרכיהן הן. חברת מיקרוסופט שהבינה שהמודל החדש תופס תאוצה הצטרפה גם היא למסיבה עם ענן חדש ומערכת הפעלה חדשה עבור הענן – Windows Azure
עם כניסתן של החברות הגדולות לשוק שירותי המחשוב באמצעות האינטרנט התפתח המושג "מחשוב ענן". ההבדל בין מחשוב ענן לבין תוכנה כשירות הוא שמחשוב הענן מאפשר – תיאורטית – שינוי אינסופי (וללא תיאום מראש) בצרכי לקוחות הענן, הן מבחינת כמות משתמשים, רוחב פס נדרש, שטחי אחסון וכדומה והן מבחינת המחיר שעל הלקוח לשלם עבור שירותים משתנים אלו.
ענן מחשובי טוב חייב לתת מענה לחמשת העקרונות הבאים:
• תיקון עצמי - בכל מקרה של בעיה הענן חייב למצוא מענה אוטומטי לצורך תיקון הבעיה;
• בקרה עצמית – הענן חייב להפעיל כל העת מנגנוני בקרה עצמית ואבחון ולאתר את כל בעיותיו בעצמו לפני שלקוחות הענן יחושו בהן;
• קונפיגורציה עצמית ועצמאית של המשאבים המוקצים לכל לקוח;
• הסכם שירות (SLA) טוב יותר מזה שהמחשוב הקלאסי מציע;
• אבטחת מידע.
סיכום:
תוכנה כשירות מאפשרת לארגונים להתמקד בליבת עסקיהן ולרכוש את שירותי פיתוח וניהול התוכנה שלהן בידי חברות מתמחות. תוכנה כשירות מאפשרת מידה רבה של גמישות הן במחיר והן במענה על צרכים משתנים. ענן המחשוב מתדלק את תחום התוכנה כשירות ומאפשר לחברות גמישות מרבית ואפשרות לגידול או קיטון דרסטיים, כמו גם מענה משופר לתקלות בתשתית ובתוכנה.
אם מצאתם מאמר זה מועיל בוודאי תרצו לקרוא גם מאמרים נוספים בתחום Cloud Computing בבלוג שלי שבאתר קוד ענן
יוסי סיגורה מומחה בתחום Cloud Computing בעל ניסיון רב בפיתוח אתרים ואפליקציות. עורך האתר "קוד ענן" - http://www.codeanan.co.il/ ואתר המפתחים ללימוד עצמי http://www.devschool.co.il